lørdag den 9. juni 2012

Opbinding af asparges

Efter Skt. Hans må vi ikke plukke flere asparges. Planterne har brug for hvile for at kunne samle næring i rødderne, for igen at kunne levere mange lækre, sprøde asparges til næste år.
Aspargesplanter bliver over 1 meter høje stængler, med buskede toppe som store fjer. Hvis stænglerne knækker, kan planterne ikke samle næring.
Jeg har ledt efter litteratur om/billeder af opbinding af aspargesplanter, og her er vores resultat.



Vi har sat en pæl i hver ende af rækkerne. Hegnstråd er viklet om hver pæl, så aspargesplanterne vokser op imellem trådene. Trådene er samlet med en slags krog, så trådene ikke kommer for langt fra hinanden under vægten fra de tunge aspargesplanter, og så aspargesplanterne ikke bare vælter på langs af tråden.
På denne måde har vi aspargesplanter som står lige på en række, uden at vælte ud over stien, og uden at knække. Det har fungeret godt de 3½ år vi har haft asparges, og så må vi se om det bliver for smalt når planterne breder sig mere og mere.

5 kommentarer:

  1. Det var smart. Her på øen er det mest hvide asparges, de gør i. De må heller ikke stikkes efter Skt. Hans. De grønne kan jeg faktisk bedre lide.

    SvarSlet
  2. Ser da rigtig smart ud. Jeg bruger bambuspinde og ståltråd.

    SvarSlet
  3. Det ser super godt ud Line.....og asparges er smagen af sommer - desværre får de snart ende - tror jeg skal mæske mig i dem hos min bror i eftermiddag ;0)

    De smukke asparges toppe er gode som grønt fyld i buketterne :0)

    SvarSlet
  4. Tak for det gode og nyttige tip. Jeg har også søgt efter opbindings-metoder uden held. Dette lyder enkelt og praktisk, og må bestemt afprøves.

    SvarSlet
  5. Mange tak for din ide og dine billeder. Vi har lige netop gjort det samme i vores aspargesbed i dag, mangler kun lige at få sat krogene på. Mange tak for din inspiration, ENDELIG har mine aspargesplanter mulighed for at få støtte og vokse sig fint og store :) Vh. Hella

    SvarSlet

Tak for dine ord

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...